på dagsbesök i Bryssel

2015-05-06
20:56:00
I måndags klockan 06.30 hoppade nästan alla SSPare med lärare på tåget från Gare du Nord till Bryssel för att besöka EU paralmentet och kommissionen. Snacka om att jag var trött när jag var tvungen att åka hemifrån 05.15 och ta den första bussen som överhuvudtaget gick på linjen. DÅ är det tidigt. Jag och många fler tog i alla fall tillfället i akt att sova på den timmeslånga tågresan så att vi skulle orka med alla intryck under dagen.
 
Efter att alla 70 elever och lärare blockerat hela Bryssels metrosystem ett tag kom vi upp i friska luften och stegade mot det heliga EU parlamentet! (typ motsvarande riksdagen fick jag lära mig)
 
 
Först berättade en tjej som jobbade med att ta emot svenska besöksgrupper lite allmänt om EU-kommisionen och sedan kom Cecilia Wikström, ledramot i EU-kommissionen för folkpartiet och även mamma till en kille i klassen, och berättade om hur det var att jobba i EU osv. Vi fick även chans att ställa frågor vilket skapade en intressant diskussion och jag lärde mig massor. Efteråt fick vi tygkassar, block och pennor med Cecilia och Folkpartiets märke på. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska bära kassen än eller ej... Tror jag måste bli lite mer politiskt insatt först.
 
 
Lunch blev det på bästa wrapstället där man fick gooodaste, grillade cesar-wrapen för bara 4,50 € vilket inte händer i Paris. Asså bästa affärsiden här i Paris där de bara säljer magförstoppande baguetter till skyhöga priser. Det skulle gå med jättevinst och bli större än McD på nolltid! 
 
 
Efteråt vandrade vi mot kommissionen (som är motsvarande regeringen fick jag lära mig) och jag kände faktiskt igen huset från samhällslektionerna i ettan #stolt #starstruck Efter att ha visat ID-kort, gått igenom en likadan säkerhetskontroll som när man ska flyga och även fått ett besökskort att sätta på tröjan fick vi äntigen komma in i deras lokaler. Vi hamnade i ett stort konferansrum med ett ovalt, mickat konferansbord och nästan obekvämt behagligt konferansklimat. Till en början blev alla som barn för det var så extreeemt kul att trycka på knappen för att sätta på sin egen mick eftersom bara en kunde vara på i taget och den som höll på att prata alltså blev avbruten mitt i en mening. Efter ett tag samlade sig dock folk igen och en av de som jobbar för Cecilia Malmström hade en presentation av kommissionen och deras arbete. Även detta var sjukt intressant då jag lärde mig mycket, hela EUs arbete kom mycket närmare och diskussionen ännu en gång var innehållsrik. Jag var bara tvuuungen att ställa en fråga för att få prova mikrofonen och jag kan säga att man kände sig extremt viktig när det bara var ens egen röst som ekade i den annars så resonanslösa salen.
 
 
Efteråt fick vi lite fritid och självklart användes den till att köpa Belgisk choklad och att promenera lite kort i en av de vackraste parkerna jag sett. På resan hem blockerade vi bara metron lite halvt och jag sov även på denna tågresa. Hahah för många intryck på en dag.
 
 
Guud det var en bra dag. Solen sken - jag menar, bara en sån sak?? Bryssel är definitivt värt att besöka; mycket mindre än Paris - mindre stress och männsikskor allmänt - och världshistoriens bästa wraps! Nejdå, men det är en lagom stor och mysig stad helt enkelt. Jag lärde mig också jättemycket om EUs organisation osv så det är definitivt något jag kommer kolla upp mer i framtiden.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Filippa

Asså wow, vad kul du verkar ha det!

2015-05-08 @ 09:37:45 - http://filippafribergs.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jättefin blogg! :)

2015-05-09 @ 07:44:53 - http://HannasFokus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej!
Jag heter Emelie Swenningson och jag är en glad tjej som ska åka till Svenska skolan i Paris läsåret 14/15. På den här bloggen kommer ni kunna läsa om allt spännande och ospännande jag kommer vara med om. Kommentera om ni undrar över något och...enjoy!

RSS 2.0