Lille

2015-05-27
21:45:00
Vill bara berätta om helgen som jag spenderade i Lille (ca 1h från Paris) tillsammans med mina värdbröder, deras morföräldrar och mig själv, hah. Mina värdföräldarar skulle iväg på annat så jag tog tåget själv med killarna på fredagseftermiddagen. Till en början var det lite svårt då de inte ville sitta stilla men när jag satte en iPad i händerna på de två äldsta och gav en chipspåse till den yngsta blev det snart ganska lugnt. Vi mötte upp deras mormor på tågstationen och tog tramen till deras hus. O herre säger jag bara, vilket hus! Stora salonger, vida sovrum och häliga badrum inredda i gammaldags stil och omringade av en stor gräsmatta och blomstrande rabatter. Underbart! Jag fick en stor och mjuk dubbelsäng och jag kan säga att jag inte sovit så gott på läänge. ...dock så var leksaksskåpet placerat alldeles brevid min huvudkudde så på mornarna vaknade jag ofta av att vissa små pojkar sprang in och hämtade rasslande, plingande och skramlande leksaker alla slag. 
 
På lördagen promenerade jag runt i den äldre delen av Lille och kollade på gamla hus och bara tog in atmosfären. En alldeles lagom stor stad för lilla mig tror jag. Älskade de äldre husen och de smala kullerstensgatorna. Överallt fanns det också små butiker; allt från okända sko och klädbutiker till de största märkeskedjorna.
 
 
 
Jag besökte också en park som låg alladeles i närheten och som var ganska vildvuxen för att vara en fransk park. I mitten var det något slags militärfält tror jag så dit kunde man inte gå, men jag gjorde en tur runtom och bara tog in de sagoskogsliknande naturen.
 
 
 
På söndagen besökte vi allihopa ett ställe som var lite likt gamla Linköping dit man flyttat gamla hus som skulle rivas. Nu håller personer som håller på med gammalt hantverk till i husen och det var häftigt att se hur de använde gamla metoder för att göra skålar och konst. Jättegulliga små hus med halmtak och små blomstrande parker fanns överallt.
 
 
På det hela taget var det en mycket mysig helg och det var avkopplande att få komma ut i naturen osv. Det är sååå mycket människor här att jag blir ju alldeles knäpp... Det var också kul att få besöka en annan fransk stad än Paris och morföräldrarna var så omtänksamma och gulliga mot mig och sa att jag fick komma tillbaka när jag ville. Det hade varit roligare om jag haft en kompis att dela allting med, men som vår lärare Britt-Marie säger så är det viktigt att lära sig umgås med sig själv.
 
Dock hade det varit kul att vara kvar i Paris nu när jag inte har så lång tid kvar. Jag vill verkligen ta vara på tiden och besöka allt, vilket är så mycket lättare nu när det inte längre är vinter. Jag ska verkligen använda helgerna och eftermiddagarna framöver för att sola i parker, besöka mysiga små caféer och upptäcka nya delar av staden.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej!
Jag heter Emelie Swenningson och jag är en glad tjej som ska åka till Svenska skolan i Paris läsåret 14/15. På den här bloggen kommer ni kunna läsa om allt spännande och ospännande jag kommer vara med om. Kommentera om ni undrar över något och...enjoy!

RSS 2.0