stage på Cojean

2015-06-09
22:31:00
Hej!

Denna vecka går jag inte i skolan utan jobbar faktiskt! Skolan har ordnat praktikplatser åt alla elever så de senaste dagarna har jag befunnit mig på restaurangen Cojean vid Tuilerieträdgården (som jag precis lärt mig stava till) i kärnan av Paris. Om jag hade skrivit det här inlägget igår hade jag totalsågat stället då jag var sjukt trött, bara kände mig ivägen överallt och för att franskan gick åt skogen. Idag däremot gick jag därifrån med gott humör eftersom jag fattade lite mer och jag pratat mer med folk.
 
Cojean är en snabbmatsrestautrang som serverar sallader, soppor och smörgåsar och det bästa av allt är att det mesta är ekologiskt! Superalternativ till McDonalds, även om det är lite dyrare hos oss... Jag får diska, väga upp portioner i burkar, servera och torka bord och detta mellan 8 och 16 med en halvtimmas lunch. Helt slut i både huvud och kropp efter en dag som denna.
 
Nejmen jättebra att ha göra detta, om inte annat så för framtida jobb osv. Dessutom är det nästan bara ungdomar som arbetar där så det är ju ett plus då man kan prata och kanske skaffa nya vänner (lagom nu när det bara är en dryg vecka kvar, heh.).
 
Annars så börjar sommarplaneringen bli färdig vilket är superskönt. Nu ska jag bara njuta av den tid som är kvar! Mycket kul väntar ännu med middagar och liknande. Fattar inte att allt snart är slut och att jag verkligen ska åka hem. helt sjukt. Jag har typ glömt hur man beter sig hemma i sin egen familj där man inte behöver fråga om allt och hålla sig ur vägen och där man kan slänga sig i soffan och se ut lite hursomhelst. Jag har typ glömt hur det känns att bara öppna kylen och bara ta vad man vill ha för att äta, baka eller laga mat. Jag har typ glömt hur de är att få kramar morgon, middag och kväll.
 
Alors, cette semaine je vais profiter le temps, de parler francais avec les qui je travaille avec et de voir Paris! 
 
Calins
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej!
Jag heter Emelie Swenningson och jag är en glad tjej som ska åka till Svenska skolan i Paris läsåret 14/15. På den här bloggen kommer ni kunna läsa om allt spännande och ospännande jag kommer vara med om. Kommentera om ni undrar över något och...enjoy!

RSS 2.0