Normandie

2015-06-07
22:11:00
I fredags morse hoppade alla elever på Svenska skolan in i två bussar och åkte iväg till Normandie. Lite seg bussresa på runt fyra timmar men väl framme var det jättehärligt! Det var inte 30 grader som vi trott utan runt 20 och solen sken nästan hela tiden så vi hade jättetur med vädret. Märkte bara på dessa två dagar hur min hy blev bättre på grund av den friska luften. Picknick på stranden, bad, promenader och solbränna beskriver det hela ganska bra.
 
Stranden utanför vandrarhemmet vid flod. Piquenique en arrivant.
 
Omaha beach där amerikaner och engelsmän steg i land för 71 år sedan för att ta tillbaka de delar av Frankrike som tyskarna okuperat. Här lekte vi lekar....heh. Halvt passande tyckte vissa eftersom det är en minnesplats för alla som dog under landstigningen.
 
Även detta minnesplats för landstigningen. Så himla bra tajming hade vi eftersom det var exakt årsdag för le débarquement (vet inte vad man säger på svenska..) när vi var där - den 6 juni. Mycket amerkaner och engelsmän var i området och många hade verkligen gått in för det och klätt sig som man gjortde då och liknande.
 
Det extremt vackra vandrarhemmet vi spenderade natten på.
 
Emelie älskar den-franska-maträtten-som-jag-inte-minns-vad-den-heter. Nejmen den var helt ok, men vandrarhemmet var ingen femstjärnig krog om man säger så.
 
Standen utanför vandrarhemmet vid ebb på kvällen.
 
Museum om Omaha beach.
 
La cimitière Americaine. Vet inte riktigt vad jag ska tycka.
 
Lunch, glass (wow vad alla ser jättenöjda ut. not hah) och njuta i solen innan hemfärd.
 
Inte perfekt, men mycket mysig resa må jag säga. Så himla fint är det!! ...och vi hade i alla fall tur med vädret ^^

Kommentarer
Postat av: AAAGNEEES

OMG så mysigt det ser ut! Varför gjorde vi inte sånt när jag var där nere... :( Menmen jag ska inte klaga, är bara extremt avundsjuk, hahah!
Men jag hoppas du har det toppen och det här med praktisering låter hur spännande som helst.
Njut av den sista tiden nu och ta vara på den. Saknar dig jättemycket! Men ha det awesome min franska lilla pingla! :*

2015-06-11 @ 11:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej!
Jag heter Emelie Swenningson och jag är en glad tjej som ska åka till Svenska skolan i Paris läsåret 14/15. På den här bloggen kommer ni kunna läsa om allt spännande och ospännande jag kommer vara med om. Kommentera om ni undrar över något och...enjoy!

RSS 2.0