Le Château de Versailles

2015-04-29
21:48:00
Igår var vi på besök på slottet i Versailles med skolan. Tidigare fattade jag inte att det var så nära men tåget dit tar bara 20 minuter. Skolan betalade inträde så det var inte helt fel och sen fick vi audioguides som berättade om varje rum man gick igenom. Det var så sjukt mycket folk och framförallt Asiater, så jag fick halvt panik där inne. Ibland får man intrycket att de är ungefär lika många asiatiska turister i parisområdet som parisare... Jag var inte riktigt på musée-humör tyvärr så jag njöt och förstod nog inte lika mycket som jag skulle kunnat göra. Synd såhär i efterhand när man väl fick chansen att besöka liksom. Men men.
 
Trädgården måste man nuförtiden betala för att få komma in i så det var synd att inte få se den i solsken eftersom det bara regnade förra gången jag var där. Kul att ha varit där inne i alla fall och jag tror inte riktigt man fattar att någon verkligen bott där i slottet med sina 1800 rum. Hur fasiken fyllde man ut dom liksom? Att ta sig genom huset (läs något i stil med "palatset") måste ju varit lite av ett motionspass med tanke på alla trappor och korridorer...?
 
 
Blommorna är från vägen tillbaka till tåget. För fina för att inte förevigas -

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej!
Jag heter Emelie Swenningson och jag är en glad tjej som ska åka till Svenska skolan i Paris läsåret 14/15. På den här bloggen kommer ni kunna läsa om allt spännande och ospännande jag kommer vara med om. Kommentera om ni undrar över något och...enjoy!

RSS 2.0