påsk och les jours suivants

2015-04-09
20:12:00
Hej hopp, ännu en vecka har gått. 
 
Luxemburg var helt underbart! Det var så skönt att komma till familjen och inte bara vara "den där gästen", jag kunde verkligen slappna av och vara mig själv. Självklart var jag ju lite som gäst där också men inte alls på samma sätt som här i värdfamiljen. Vi åt massa god mat och det bästa var nog nästan att få äta ostmacka igen, hahah Hade inte insett hur mycket jag saknade det. Mycket fysisk aktivitet blev det också i form av löpning och badminton. Jag pluggade inte heller på hela helgen och det var så himla skönt att bara få koppla bort Paris och skolan för ett tag. Det bästa var nog dock att umgås med min kusin Isak för vi hittade på saker att göra hela tiden och hade aldrig en tråkig stund. Sällskapsspel i form av Poker och Blokus spelade vi ett antal gånger och pingis lika så. En riktigt rolig och välbehövlig helg. Blev till och med besviken när jag kom tillbaka med tåget till Paris...
 
Luxemburg stad och ravinen.
 
Eftersom jag så sällan äter RIKTIGT GODIS här i Paris var det extra gott att få svenska påskägg. Lite hemmakänsla var det också att får springa omkring och gömma och leda ägg med "fågel, fisk eller mitemellan".
 
Skolan är okej just nu, men inte mer än så. Känner att jag inte riktigt har motivationen. Jag ser liksom inte fram att gå till skolan längre, vilket jag insett att jag gjorde förut på sätt och vis. Det beror nog på lite allt möjligt, på allt från lärare, lektioner och människor överhuvudtaget. Jag hoppas dock att det blir lättare nu när jag kommer kunna sitta och plugga utomhus en del och slipper sitta instängd vid skrivbordet på mitt rum.
 
Emelies väderbit:
 
För ett par dagar sedan gick jag omkring med min vinterjacka och frös. Nu, även om det fortfarande ryker ur munnen när man går till bussen på morgonen, så är det helt plötsligt som sommar. Temeraturen ligger vid lunchtid på ca 20 grader - svensk sommar helt enkelt! Alla bara pratar om att "
det är så underbart att "möta våren i Paris" men då är min fråga: Vilken jäkla vår?? När vädret direkt hoppar från en onormalt lång och ruggig höst till sol och sommarvärme kan man ju tycka att själva våren glömdes bort lite där mitemellan... Men men, jag klagar inte! Det är bara at dra fram jeansjacka, vårskor och picknickfilten helt enkelt!
 
 
Lunchrasten idag.
 
Igår passade jag mina värdbröder och de var helt hemska. Jag skulle egentligen ha passat dem ikväll också men jag hade verkligen inte lust och värdmamman lyckades få hit granntjejen, Maud, så jag slipper. Jag tror jag ska plugga och läsa lite ikväll och kanske prata lite franska med Maud. Imorgon blir det "godmorgonkemi" och frukost i skolan innan. Supertradition det där!
 
Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej!
Jag heter Emelie Swenningson och jag är en glad tjej som ska åka till Svenska skolan i Paris läsåret 14/15. På den här bloggen kommer ni kunna läsa om allt spännande och ospännande jag kommer vara med om. Kommentera om ni undrar över något och...enjoy!

RSS 2.0